Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
Przestępcy stosują różne sposoby, aby wyłudzić nasze dane osobowe, dane do kont bankowych, loginy i hasła do bankowości, a w konsekwencji pieniądze zgromadzone na rachunkach bankowych.
Przeczytaj, jakie rodzaje oszustw stosowane są przez oszustów najczęściej. Poznaj wskazówki, które mogą uchronić nas przed tego rodzaju zagrożeniami.
Jednym z najczęściej występujących nadużyć jest tzw. oszustwo inwestycyjne. W tym wypadku celem oszustów jest wyłudzenia od nas pieniędzy pod pretekstem atrakcyjnej inwestycji. Oszuści będą próbować nami manipulować, wprowadzać nas w błąd lub wykorzystywać naszą niewiedzę. Tego rodzaju nadużycie może przybierać różne formy. Często jest bardzo profesjonalnie przygotowane, co utrudnia jego wykrycie.
Oto kluczowe cechy oszustwa inwestycyjnego:
• Obietnica wysokich zysków, niewiarygodne atrakcyjna oferta
Oszuści często obiecują nierealistycznie wysokie zyski przy minimalnym lub nawet zerowym ryzyku. Prezentują atrakcyjne oferty inwestycyjne, takie jak: nieruchomości, akcje, obligacje, fundusze inwestycyjne czy kryptowaluty. Tworzą fałszywe strony internetowe, broszury i materiały marketingowe, które wyglądają profesjonalnie i wiarygodnie.
• Brak wypłaty zysków
Po początkowej fazie, kiedy ofiara wpłaca pieniądze, oszuści mogą zatrzymywać wypłaty lub „zniknąć” z pieniędzmi. W wielu przypadkach ofiary nie mogą odzyskać swoich środków, a cała operacja jest trudna do udowodnienia. Przestępcy mogą też wymagać wykonania dodatkowych wpłat w celu odblokowania zarobionych pieniędzy.
Jak się chronić przed oszustwami inwestycyjnymi:
• Sprawdzaj wiarygodność firm i osób oferujących inwestycje. Korzystaj z oficjalnych rejestrów i baz danych nadzorczych.
• Bądź sceptyczny wobec ofert obiecujących wysokie zyski przy minimalnym ryzyku.
Przestępcy wykorzystują różnorodne techniki manipulacyjne, aby nakłonić nas do przekazania jednorazowego kodu BLIK, co pozwoli im na natychmiastowe dokonanie transakcji finansowej z naszego konta. Poniżej najczęściej spotykane formy tego oszustwa:
• Podszywanie się pod znajomego
Oszuści mogą przejąć nasze konta w mediach społecznościowych lub komunikatorach internetowych i podszywając się pod nas, wysyłać wiadomości do naszych znajomych, prosząc o pilną pomoc finansową. Wiadomości te mogą brzmieć bardzo przekonująco, ponieważ są wysyłane z naszych kont społecznościowych/komunikatorów.
• Podszywanie się pod instytucję
Przestępcy mogą także dzwonić lub wysyłać SMS-y, podszywając się pod pracowników banku, firmę kurierską, sklep internetowy, a nawet policję, twierdząc, że konieczne jest podanie kodu BLIK do weryfikacji lub dokonania pilnej płatności.
Jak się chronić przed oszustwami na wyłudzenie kodu BLIK:
Zawsze weryfikuj tożsamość osoby proszącej o kod BLIK, nawet jeśli wydaje się, że to znajomy. Zadzwoń do tej osoby lub porozmawiaj z nią bezpośrednio, aby upewnić się, że to naprawdę ona wysłała prośbę.
1. Nie otwieraj podejrzanych linków, przez które można się zalogować do bankowości internetowej.
2. Nigdy nie podawaj osobom trzecim danych logowania do bankowości internetowej.
3. Zwróć szczególną uwagę na treść SMS-ów otrzymanych z Banku.
4. Nie podawaj osobom trzecim kodów autoryzacji SMS.
5. Chroń swój PIN i inne dane karty płatniczej.
6. Pracownik Banku nigdy nie prosi o podanie pełnych numerów karty, kodu PIN, danych logowania czy instalacji oprogramowania.
7. Zwróć uwagę na adres strony www i ważność jej certyfikatu.
8. Unikaj niesprawdzonych sklepów internetowych, koniecznie sprawdź opinie.
9. Nigdy nie instaluj na urządzeniach nieznanych aplikacji, w tym służących do podłączenia pulpitu zdalnego.