Uwaga! Ostrzegamy przed nową metodą wyłudzania danych skierowaną do użytkowników platform sprzedażowych typu OLX.

1 grudnia 2020

Dotychczas na wyłudzenie danych kart i danych do logowania narażone były szczególnie osoby kupujące towary w Internecie. Przestępcy podszywając się pod platformę sprzedażową wysyłali fałszywy link z prośbą o dopłatę np. do przesyłki kurierskiej.


W ostatnim czasie Bank otrzymał liczne sygnały o nowym sposobie wyłudzenia danych karty i danych do logowania, skierowanym tym razem do osób sprzedających towary na platformach sprzedażowych, w tym w szczególności na platformie OLX.


Jaki jest schemat działania oszustów?

•    sprzedający wystawia ogłoszenie na platformie typu OLX.
•    „potencjalny kupujący” nawiązuje ze sprzedawcą kontakt przy użyciu popularnych komunikatorów i namawia do kontaktu wyłącznie poza oficjalnym portalem sprzedażowym.
•    oszust poprzez zewnętrzny komunikator zapewnia, że wyśle na kartę płatniczą, wymaganą w ogłoszeniu kwotę za towar – warunek jest jeden, należy wejść w link podany przez oszusta.
•    link kieruje do fałszywej strony, która wymaga podania pełnych danych karty płatniczej (numer, datę ważności oraz kod CVV). Co więcej, oszust prosi o podanie kodu do „autoryzacji” przelewu środków, który został wysłany na numer telefonu sprzedającego. Często w momencie podawania kodu SMS pojawia się „problem techniczny” i oszust próbuje wyłudzić podanie kolejnych kodów – jest to szczególnie niebezpieczne, ponieważ dochodzi do autoryzacji kolejnych transakcji oszukańczych.


Zwróć szczególną uwagę na:


•    próby kontaktu poza oficjalną platformą sprzedażową – przestępcy zawsze kontaktują się z ofiarą poprzez popularne aplikacje służące do komunikacji.
•    podejrzane linki wysyłane poprzez komunikatory – fałszywy link często w nazwie sugeruje, że pochodzi z zaufanego źródła. Nie otwieraj nieznanych linków
•    błędy sugerujące nieznajomość języka polskiego – większość oszustów to osoby korzystające z popularnych stron tłumaczących tekst na język polski.

Jeśli wystąpiła którakolwiek z powyższych przesłanek należy jak najszybciej przerwać rozmowę. Jeżeli podobna sytuacja ma miejsce, natychmiast przerwij rozmowę i skontaktuj się z infolinią (tel. 52 34 99 499 ) Banku.

chat z konsultantem