Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
Dotychczas na wyłudzenie danych kart i danych do logowania narażone były szczególnie osoby kupujące towary w Internecie. Przestępcy podszywając się pod platformę sprzedażową wysyłali fałszywy link z prośbą o dopłatę np. do przesyłki kurierskiej.
W ostatnim czasie Bank otrzymał liczne sygnały o nowym sposobie wyłudzenia danych karty i danych do logowania, skierowanym tym razem do osób sprzedających towary na platformach sprzedażowych, w tym w szczególności na platformie OLX.
Jaki jest schemat działania oszustów?
• sprzedający wystawia ogłoszenie na platformie typu OLX.
• „potencjalny kupujący” nawiązuje ze sprzedawcą kontakt przy użyciu popularnych komunikatorów i namawia do kontaktu wyłącznie poza oficjalnym portalem sprzedażowym.
• oszust poprzez zewnętrzny komunikator zapewnia, że wyśle na kartę płatniczą, wymaganą w ogłoszeniu kwotę za towar – warunek jest jeden, należy wejść w link podany przez oszusta.
• link kieruje do fałszywej strony, która wymaga podania pełnych danych karty płatniczej (numer, datę ważności oraz kod CVV). Co więcej, oszust prosi o podanie kodu do „autoryzacji” przelewu środków, który został wysłany na numer telefonu sprzedającego. Często w momencie podawania kodu SMS pojawia się „problem techniczny” i oszust próbuje wyłudzić podanie kolejnych kodów – jest to szczególnie niebezpieczne, ponieważ dochodzi do autoryzacji kolejnych transakcji oszukańczych.
Zwróć szczególną uwagę na:
• próby kontaktu poza oficjalną platformą sprzedażową – przestępcy zawsze kontaktują się z ofiarą poprzez popularne aplikacje służące do komunikacji.
• podejrzane linki wysyłane poprzez komunikatory – fałszywy link często w nazwie sugeruje, że pochodzi z zaufanego źródła. Nie otwieraj nieznanych linków
• błędy sugerujące nieznajomość języka polskiego – większość oszustów to osoby korzystające z popularnych stron tłumaczących tekst na język polski.
Jeśli wystąpiła którakolwiek z powyższych przesłanek należy jak najszybciej przerwać rozmowę. Jeżeli podobna sytuacja ma miejsce, natychmiast przerwij rozmowę i skontaktuj się z infolinią (tel. 52 34 99 499 ) Banku.