II Konferencja dla Cyberdojrzałych Banku Pocztowego za nami. Cyberdojrzali, dziękujemy za liczne przybycie.

26 września 2024

Wczoraj w hotelu Sofitel Warszawa Victoria odbyła się II Konferencja dla Cyberdojrzałych zorganizowana przez Bank Pocztowy. Na wydarzenie przybyło liczne grono słuchaczy w różnym wieku, dla których wiedza o cyberbezpieczeństwie jest ważna. Obecni na konferencji Cyberdojrzali mogli ją pogłębiać podczas prelekcji ekspertów z Banku Pocztowego, Komendy Stołecznej Policji, a także ciekawego wystąpienia ambasadora Banku Pocztowego – Adama Małysza.

W tym roku tematem prelekcji były najbardziej popularne metody oszustw, na które, jak wynika z quizu z udziałem uczestników konferencji przeprowadzonego przez Adama Małysza, większość z nas jest narażona.


Anna Ratajczak, Naczelnik Wydziału Analiz i Procesowania Przypadków Przestępstw Banku Pocztowego przypomniała, jak ważna jest ochrona danych osobowych. Zwróciła też uwagę na codzienne sytuacje, w których dane te ujawniamy, nierzadko stwarzając okazję do kradzieży naszej tożsamości. Wyjaśniła też przed czym chroni nas zastrzeżenie numeru PESEL, w jakich sytuacjach to zastrzeżenie jest weryfikowane, a na jakie nie ma wpływu.

Temat oszustw na tzw. legendę, ze szczególnym naciskiem na spoofing – czyli oszustwa, w których przestępcy podają się m.in. za pracowników banku, omówiła podinspektor Karolina Makos z Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji. Przypomniała, na co zwrócić uwagę podczas podejrzanej rozmowy „z bankiem”, a przede wszystkim, jakich danych podczas niej nie podawać. Eksperci mówili też o nowoczesnych sposobach weryfikacji rozmówcy z wykorzystaniem usługi weryfikacji tożsamości pracownika banku z bankowości mobilnej.

Zagadnienie „Co robi bank, by uchronić Cię przed praniem pieniędzy” przybliżył Marcin Serafin, Naczelnik Wydziału Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu Banku Pocztowego. Wyjaśnił m.in. o jakie dane może pytać nas bank, jakie mechanizmy monitorowania transakcji są przez banki stosowane i że niektóre tytuły przelewu (nawet, jeśli pisane są żartem) mogą być podejrzane i weryfikowane.

Prelegenci omówili też metodologie oszustw: „na miłość”, „na BLIKA-a” oraz na tzw. „fałszywe inwestycje” – które w ostatnich latach stanowią spore zagrożenie, bo aktywność cyberoszustów wykorzystujących te metody jest bardzo wysoka.

Patryk Nogat, Naczelnik Wydziału Kontroli oraz Przeciwdziałania Oszustwom i Nadużyciom Banku Pocztowego, przestrzegał przed przelewaniem pieniędzy nieznajomym, którzy próbują rozkochać swoje ofiary. Przytoczył wiele przykładów klasycznych oszustw nigeryjskich m.in. na „amerykańskiego żołnierza” i te bardziej spektakularne – m.in. z wykorzystaniem wizerunku znanych osób. Omówił też przykłady publikacji w mediach społecznościowych, które powinny wzbudzić naszą czujność.

Jak dochodzi do wyłudzenia kodu BLIK z wykorzystaniem komunikatora Messenger wyjaśniła Magdalena Bugzel, Specjalistka Sekcji Bezpieczeństwa Obszaru Transakcyjnego i Kartowego Banku Pocztowego. Omówiła, jakimi metodami oszust zdobywa nasze dane dostępowe do popularnego portalu społecznościowego, by następnie pisać do naszych znajomych i prosić ich o zapłacenie za coś kodem BLIK.

Piotr Krupa, Starszy Specjalista Wydziału Kontroli oraz Przeciwdziałania Oszustwom i Nadużyciom Banku Pocztowego, wygłosił prelekcję na temat oszustw inwestycyjnych. Omówił metody rozpoznawania tzw. fałszywych inwestycji, które w przekazie reklamowym posługują się m.in. nowoczesnymi technologiami AI. Opowiedział też o sposobach, jak weryfikować tego typu inwestycje oraz jak się przed nimi uchronić.

Z kolei Adam Małysz, ambasador Banku Pocztowego, podzielił się ze słuchaczami swoimi przemyśleniami na temat cyberbezpieczeństwa. Opowiedział m.in. o sytuacjach, kiedy sam został oszukany lub był narażony na oszustwo, przyznając że nie zawsze był Cyberdojrzały, dlatego warto pogłębiać wiedzę na temat tego, jak działają oszuści.

Konferencja została zorganizowana w ramach programu edukacyjno-społecznego Banku Pocztowego „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, który ma na celu szerzenie praktycznej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. Partnerem medialnym II Konferencji dla Cyberdojrzałych był portal Sekurak.pl.

Zapraszamy na kolejne bezpłatne wydarzenia dla Cyberdojrzałych – więcej szczegółów na www.pocztowy.pl/cyberdojrzali

chat z konsultantem