Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
Wczoraj w hotelu Sofitel Warszawa Victoria odbyła się II Konferencja dla Cyberdojrzałych zorganizowana przez Bank Pocztowy. Na wydarzenie przybyło liczne grono słuchaczy w różnym wieku, dla których wiedza o cyberbezpieczeństwie jest ważna. Obecni na konferencji Cyberdojrzali mogli ją pogłębiać podczas prelekcji ekspertów z Banku Pocztowego, Komendy Stołecznej Policji, a także ciekawego wystąpienia ambasadora Banku Pocztowego – Adama Małysza.
W tym roku tematem prelekcji były najbardziej popularne metody oszustw, na które, jak wynika z quizu z udziałem uczestników konferencji przeprowadzonego przez Adama Małysza, większość z nas jest narażona.
Anna Ratajczak, Naczelnik Wydziału Analiz i Procesowania Przypadków Przestępstw Banku Pocztowego przypomniała, jak ważna jest ochrona danych
osobowych. Zwróciła też uwagę na codzienne sytuacje, w których dane te
ujawniamy, nierzadko stwarzając okazję do kradzieży naszej tożsamości.
Wyjaśniła też przed czym chroni nas zastrzeżenie numeru PESEL, w jakich
sytuacjach to zastrzeżenie jest weryfikowane, a na jakie nie ma wpływu.
Temat
oszustw na tzw. legendę, ze szczególnym naciskiem na spoofing – czyli oszustwa,
w których przestępcy podają się m.in. za pracowników banku, omówiła podinspektor Karolina Makos z Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji.
Przypomniała, na co zwrócić uwagę podczas podejrzanej rozmowy „z bankiem”, a przede wszystkim, jakich danych podczas niej nie podawać. Eksperci mówili też o nowoczesnych
sposobach weryfikacji rozmówcy z wykorzystaniem usługi weryfikacji tożsamości
pracownika banku z bankowości mobilnej.
Zagadnienie
„Co robi bank, by uchronić Cię przed praniem pieniędzy” przybliżył Marcin Serafin, Naczelnik Wydziału Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz
Finansowaniu Terroryzmu Banku Pocztowego. Wyjaśnił m.in. o jakie dane może
pytać nas bank, jakie mechanizmy monitorowania transakcji są przez banki
stosowane i że niektóre tytuły przelewu (nawet, jeśli pisane są żartem) mogą
być podejrzane i weryfikowane.
Prelegenci omówili
też metodologie oszustw: „na miłość”, „na BLIKA-a” oraz na tzw. „fałszywe
inwestycje” – które w ostatnich latach stanowią spore zagrożenie, bo aktywność
cyberoszustów wykorzystujących te metody jest bardzo wysoka.
Patryk Nogat, Naczelnik Wydziału Kontroli oraz
Przeciwdziałania Oszustwom i Nadużyciom Banku Pocztowego, przestrzegał przed
przelewaniem pieniędzy nieznajomym, którzy próbują rozkochać swoje ofiary. Przytoczył wiele przykładów klasycznych oszustw
nigeryjskich m.in. na „amerykańskiego żołnierza” i te bardziej spektakularne –
m.in. z wykorzystaniem wizerunku znanych osób. Omówił też przykłady publikacji w mediach
społecznościowych, które powinny wzbudzić naszą czujność.
Jak dochodzi do wyłudzenia kodu BLIK z wykorzystaniem
komunikatora Messenger wyjaśniła Magdalena Bugzel, Specjalistka Sekcji
Bezpieczeństwa Obszaru Transakcyjnego i Kartowego Banku Pocztowego. Omówiła,
jakimi metodami oszust zdobywa nasze dane dostępowe do popularnego portalu
społecznościowego, by następnie pisać do naszych znajomych i prosić ich o zapłacenie za coś kodem BLIK.
Piotr Krupa, Starszy
Specjalista Wydziału Kontroli oraz Przeciwdziałania Oszustwom i Nadużyciom Banku Pocztowego, wygłosił prelekcję na temat oszustw
inwestycyjnych. Omówił metody rozpoznawania tzw. fałszywych inwestycji, które w przekazie reklamowym posługują się m.in. nowoczesnymi technologiami AI.
Opowiedział też o sposobach, jak weryfikować tego typu inwestycje oraz jak się
przed nimi uchronić.
Z kolei Adam
Małysz, ambasador Banku Pocztowego, podzielił się ze słuchaczami swoimi
przemyśleniami na temat cyberbezpieczeństwa. Opowiedział m.in. o sytuacjach,
kiedy sam został oszukany lub był narażony na oszustwo, przyznając że nie
zawsze był Cyberdojrzały, dlatego warto pogłębiać wiedzę na temat tego, jak
działają oszuści.
Konferencja została zorganizowana w ramach programu edukacyjno-społecznego Banku Pocztowego „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, który ma na celu szerzenie praktycznej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. Partnerem medialnym II Konferencji dla Cyberdojrzałych był portal Sekurak.pl.
Zapraszamy na kolejne bezpłatne wydarzenia dla Cyberdojrzałych – więcej szczegółów na www.pocztowy.pl/cyberdojrzali