Świadczenie wspierające

Świadczenie wspierające

Sprawdź jakie są zasady jego przyznawania 



Czym jest Świadczenie Wspierające

Świadczenie wspierające jest formą wsparcia, o którą mogą ubiegać się osoby z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia. Przysługuje ono bez względu na dochody oraz inne formy wsparcia otrzymywane przez osobę niepełnosprawną. 

Celem tego świadczenia jest udzielenie osobom niepełnosprawnym mającym potrzebę wsparcia, pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób. 

Postępowanie w sprawie udzielenia Świadczenia wspierającego prowadzi oraz świadczenie to wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Najważniejsze informacje

Wsparcie mogą otrzymać osoby, które ukończyły 18 lat, mieszkają w Polsce i są jej obywatelami, lub obywatelami Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarii lub w określonych przypadkach Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej a także przy spełnieniu określonych w ustawie warunków - obywateli państw trzecich. W przypadku obywateli państw trzecich, muszą one posiadać prawo do legalnego pobytu na terenie RP i prawo dostępu do polskiego rynku pracy.

Świadczenie wspierające przysługuje osobie z niepełnosprawnościami posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 100 punktów, wydaną w ramach zmodyfikowanego systemu orzecznictwa o niepełnosprawności, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością , pełnomocnikiem takiej osoby lub jej przedstawicielem ustawowym  i masz numer PESEL możesz złożyć wniosek przez Pocztowy24, Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub portal Emp@tia, a jeśli nie masz tego numeru - to tylko przez PUE ZUS. Wniosek złożony przez Pocztowy24 jest kierowany, za pośrednictwem Banku bezpośrednio do ZUS. 

Osoby ubiegające się o świadczenie wspierające mogą w siedzibie lub oddziałach ZUS uzyskać wsparcie i pomoc zarówno w założeniu profilu PUE ZUS, jak i w wypełnieniu i wysłaniu wniosku przez internet.

  • pod numerem specjalnej infolinii
  • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
  • we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS.

Złóż wniosek do ZUS za pośrednictwem bankowości internetowej Pocztowy24. Możesz zrobić to także przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub portal Emp@tia.

Wysokość świadczenia wspierającego zależy od poziomu potrzeby wsparcia, czyli liczby przyznanych punktów i jest powiązana z wysokością renty socjalnej. 

Wypłata świadczenia będzie odbywała się wyłącznie w formie bezgotówkowej na wskazany we wniosku rachunek bankowy w kraju lub numer wydanego w kraju instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Wniosek można złożyć tylko za pomocą bankowości elektronicznej, jeżeli jej nie posiadasz musisz zawnioskować o aktywowanie bankowości elektronicznej w oddziale/placówce Banku lub złożyć wniosek przez PUE ZUS/emp@tia.

Rola Banku

Bank Pocztowy umożliwia Ci złożenie wniosku o Świadczenie wspierające online w bankowości Pocztowy24.

Przejdź do zakładki Wnioski i wybierz Świadczenie wspierające.

  • Nie jest możliwe złożenie wniosku w oddziale/placówce Banku lub za pośrednictwem konsultanta Infolinii,
  • Bank nie dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi wniosku obsługiwanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), po tym jak wniosek zostanie do niego przekazany,
  • Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów Banku bezpowrotnie po otrzymaniu informacji o potwierdzeniu złożenia wniosku przez ZUS. 

Wypełnianie i składanie wniosków jest CAŁKOWICIE BEZPŁATNE. Decyzję w sprawie przyznania Świadczenia podejmuje ZUS, Bank weryfikuje tożsamość Klienta i udostępnia wyłącznie możliwość złożenia wniosku w bankowości Pocztowy24.

Obsługa wniosku

1. Bank Pocztowy - wypełniasz wniosek o świadczenie wspierające online w systemie Bankowości Pocztowy24

  • Zaloguj się do Bankowość Pocztowy24 i przejdź do wniosku o Świadczenie wspierające (Sekcja "Wnioski")
  • Część pól zostanie wypełniona automatycznie na podstawie danych posiadanych przez Bank, np. imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania.
  • Wysłany wniosek o świadczenie wspierające możesz pobrać bezpośrednio przed jego wysyłką. Zostanie on również dostarczony wraz z potwierdzeniem złożenia wniosku na wskazany przez Ciebie adres email.
  • Obsługa wniosku przez Bank jest zakończona. Twój wniosek zostaje przekierowany do systemu informatycznego ZUS.

2.  Na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujesz od ZUS Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) swojego wniosku

  • Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) jest dla Ciebie jedynym potwierdzeniem, że złożony wniosek został prawidłowo przekazany do obsługi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).  W przypadku braku UPO należy ponownie złożyć wniosek,
  • Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku w ciągu 24 godzin od wypełnienia i wysłania. Wiadomość otrzymasz z adresu noreply@zus.pl,
  • Jeżeli w potwierdzeniu wysłania wniosku widnieje status „Dostarczony”, ale na wskazany we wniosku adres e-mail nie zostało wysłane UPO, skontaktuj się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, tj. po przyznaniu Świadczenia wspierającego będzie wypłacać Świadczenie wspierające:

  • Jeśli złożysz wniosek przez Pocztowy24 ZUS sprawdzi, czy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jest to system informatyczny ZUS, za pośrednictwem którego możesz załatwiać sprawy w ZUS przez Internet,
  • Jeśli nie masz profilu na PUE ZUS, ZUS założy Ci taki profil na podstawie danych z wniosku o Świadczenie wspierające. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz w wiadomości SMS z adresu „ZUS”,
  • ZUS założy Ci profil na PUE ZUS abyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku i Świadczeniu wspierającym oraz aby ZUS mógł kontaktować się z Tobą w sprawie świadczenia,
  • Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS,
  • Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS.

Ważne:

Na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o Świadczenie wspierające (status wniosku, wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzją odmawiająca przyznania świadczenia).

Reklamacje

Reklamacje dotyczące Świadczenia wspierającego w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:

  • w Banku Pocztowym – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej Pocztowy24, etapu rejestracji wniosku w systemie bankowości transakcyjnej oraz jego wysłania. Bank Pocztowy przyjmuje i rozpatruje reklamacje zgodnie z przyjętymi w Banku zasadami. Zapoznaj się z informacjami na temat składania i rozpatrywania reklamacji Klientów.
  • do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego przekazaniu do ZUS oraz wypłaty Świadczenia wspierającego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz.U. 2023 poz. 1429)

chat z konsultantem