Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
Karty posiadające możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych są oznaczone symbolem
W samej karcie umieszczona jest antena umożliwiająca przekaz instrukcji płatniczych do specjalnie przygotowanego terminala przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Okres rozliczeniowy to czas, kiedy dokonujesz transakcji przy użyciu swojej karty kredytowej. To okres miesięczny, który trwa do 31 dni (np. od 21 maja do 20 czerwca). Na koniec tego okresu Bank wystawia i przysyła Ci wyciąg z karty kredytowej czyli zestawienie wszystkich Twoich transakcji dokonanych w tym czasie.
PIN (Personal Identification Number) to Twój osobisty numer identyfikacyjny służący do potwierdzania transakcji dokonywanych przez Ciebie kartą. Z reguły składa się on z 4 cyfr. Ważne jest, żebyś szczególnie chronił kod PIN i pilnował, by nikt postronny nie wszedł w jego posiadanie. Najlepiej żebyś go zapamiętał, a nie zapisywał. Zabezpieczy Cię to przed możliwością poznania kodu przez potencjalnego złodzieja. W żadnym wypadku nie powinieneś trzymać zapisanego kodu PIN wraz z kartą. Jeśli już wolisz zapisać PIN, bo boisz się, że możesz go zapomnieć, zrób to w sposób zakodowany. To zwiększy bezpieczeństwo posługiwania się kartą. PIN oczywiście nie jest zapisany na pasku magnetycznym karty.
Gdy płacisz kartą, w procesie autoryzacji terminal łączy się z centrum autoryzacyjnym i sprawdza autentyczność Twojej karty, jej danych, tego czy karta nie została zastrzeżona lub skradziona oraz czy posiadasz dostatecznie dużo środków na koncie, by dokonać płatności. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, transakcja zostaje autoryzowana, co jest równoznaczne z zezwoleniem na dokonanie płatności kartą. Dokonanie autoryzacji jest również potwierdzeniem, jakie sprzedawca dostaje od Banku - wystawcy karty, że ten zapłaci za Twoje zakupy. Jeśli terminal nie może połączyć się z centrum autoryzacyjnym, wówczas nie dojdzie do autoryzacji i Twoja płatność zostanie odrzucona. Dzieje się tak np. gdy w sklepie nastąpi awaria terminala.
Sklep nie może odmówić Ci przyjęcia płatności kartą jeśli ma podpisaną umowę z centrum autoryzacyjnym. Takie sklepy mają na drzwiach, bądź w innym widocznym miejscu oznakowania informujące, że honorują płatności kartami. Sklep ma wtedy obowiązek przyjmować płatności kartami.
Nie. W Polsce sprzedawcy zobowiązują się w umowach z centrami rozliczeniowymi do niepobierania żadnych dodatkowych opłat za płacenie kartą. Jeśli sprzedawca będzie od Ciebie żądał dodatkowej opłaty, zrezygnuj z zakupu i poinformuj o tym centrum rozliczeniowe, które go obsługuje. W innych krajach jest podobnie. Tylko w niektórych państwach pozwolono sprzedawcom przerzucać koszty prowizji na Klientów.
Korzystanie z kart jest bezpieczne. Pamiętaj tylko o przestrzeganiu kilku prostych zasad.
Po pierwsze, uważaj by Twój kod PIN nie dostał się w ręce osób niepowołanych (nigdy nie podawaj swojego numeru PIN sprzedawcy czy innej obcej osobie). Chroń też numer karty i dane na niej zawarte. Po drugie, chroń samą kartę. Jeśli nie nosisz jej przy sobie, to powinieneś wiedzieć gdzie się znajduje, tak byś mógł szybko zauważyć jej ewentualne zniknięcie. Po trzecie, dokonując transakcji w sklepie, nigdy nie trać swojej karty z oczu. Jeśli sprzedawca stwierdzi, że terminal znajduje się na zapleczu, to idź tam razem z nim.
I po czwarte, jeśli zgubisz kartę lub jeśli zostanie Ci skradziona, jak najszybciej ją zastrzeż (dzwoniąc na numer 52 3499 494).
Kartę do konta może otrzymać każda osoba posiadająca konto osobiste w Banku Pocztowym. Jeśli jesteś pełnomocnikiem konta, także możesz otrzymać kartę, pod warunkiem, że właściciel konta zawnioskuję o nią dla Ciebie.
Posiadacze kont osobistych w Banku Pocztowym bez żadnej prowizji wypłacają gotówkę z bankomatów oznaczonych logo Planet Cash. Dodatkowo posiadacze Kont w Porządku mogą bezpłatnie wypłacać gotówkę z bankomatów sieci PKO BP. Jeśli chcesz wypłacać gotówkę bez opłat we wszystkich bankomatach w kraju i za granicą, skorzystaj z oferty abonamentu (o szczegóły zapytaj w placówce Banku/Poczty lub na Infolinii: 52 3499 499).
Karta kredytowa to plastikowa karta, którą posługujesz się, aby skorzystać z przyznanego limitu kredytowego. Z karty możesz korzystać płacąc za zakupy w sklepie i wypłacając pieniądze w bankomacie, a także płacąc w internecie. Kartę z Twoim imieniem i nazwiskiem Bank przyśle Ci do domu.
Kartę kredytową aktywuje się dokonując pierwszej transakcji z użyciem kodu PIN, na przykład płacąc kartą za zakupy lub wypłacając gotówkę z bankomatu. Nie może to być transakcja zbliżeniowa – kartę należy włożyć do terminala.
Limit do wykorzystania to wolne środki na karcie, których jeszcze nie wykorzystałeś. Za każdym razem, kiedy używasz karty limit do wykorzystania zmniejsza się. Kiedy spłacisz kartę, Twój limit znów się zwiększy.
Karta do konta jest to środek płatniczy, którym bez konieczności posiadania gotówki będziesz mógł płacić za towary i usługi w punktach handlowo-usługowych. Na karcie nadrukowane jest Twoje imię i nazwisko, pasek magnetyczny i/lub chip. Bank wydał Ci tą kartę do Twojego konta. Jeśli dokonasz nią płatności, Bank rozliczy transakcję odliczając odpowiednią kwotę z Twojego konta. Za pomocą karty do konta możesz również wypłacić gotówkę z bankomatu lub wpłacić ją we wpłatomacie.
Okres bezodsetkowy to specjalny bonus dla Ciebie, gdy używasz karty do płacenia w sklepie. Jest to czas od momentu, kiedy zapłaciłeś kartą za zakupy, do dnia wymaganej spłaty. Jeśli spłacisz w tym dniu nie tylko wymaganą minimalną kwotę, ale całe zadłużenie, to nie zapłacisz żadnych odsetek. Od momentu wygenerowania wyciągu masz 24 dni na spłatę zadłużenia. Razem z okresem rozliczeniowym, Twój okres wolny od odsetek wynosi do 55 dni.
O wysokości zadłużenia oraz o ilości pozostałych do Twojej dyspozycji środków dowiesz się w bankowości internetowej lub kontaktując się z Infolinią Banku (52 3499 499). Informacje o stanie Twojej karty uzyskasz również w placówkach Banku oraz w bankomatach posiadających odpowiednią funkcję.
Informację o wymaganej do spłaty kwocie oraz o terminie płatności znajdziesz na wyciągu, który otrzymasz w wybranej przez Ciebie formie z Banku. Po jego otrzymaniu to Ty decydujesz czy wpłacasz tylko wyznaczoną minimalną kwotę czy też spłacasz całe zadłużenie. Pamiętaj aby wpłacone przez Ciebie środki znalazły się na karcie w oznaczonym na wyciągu terminie.
Jeżeli płacisz za zakupy lub usługi w dowolnym miejscu kartą (bez podawania gotówki sprzedawcy), dokonujesz transakcji bezgotówkowej. Jeżeli natomiast wypłacasz gotówkę z bankomatu lub w kasie Banku, gdzie otrzymujesz do ręki banknoty lub płacisz za coś gotówką, wykonujesz transakcję gotówkową.
Jeżeli jesteś posiadaczem konta osobistego w Banku Pocztowym, nie musisz co miesiąc pamiętać o spłacie swojej karty kredytowej. Korzystając z funkcji automatycznej spłaty, możesz dla swojej wygody upoważnić Bank do pobierania wyznaczonych na wyciągach kwot, bezpośrednio z Twojego konta. To Ty decydujesz czy pobrana ma zostać kwota minimalna, czy też cała wysokość zadłużenia. Korzystając z automatycznej spłaty, pamiętaj aby zapewnić wystarczającą ilość środków na Twoim koncie osobistym, najpóźniej w dniu terminu płatności do godziny 15.00.
Płacąc kartą kredytową Banku Pocztowego możesz skorzystać ze specjalnego okresu bezodsetkowego do 55 dni. Jeżeli spłacisz całe zadłużenie w terminie wskazanym na wyciągu (do 24 dni od dnia wygenerowania wyciągu), nie zapłacisz żadnych odsetek od wykorzystanej kwoty za transakcje bezgotówkowe. Bank nalicza odsetki tylko w sytuacji gdy skorzystasz z kredytu na karcie, czyli nie spłacisz całego zadłużenia widniejącego na wyciągu karty kredytowej. Kwota odsetek zostanie naliczona za każdy dzień, w którym korzystasz z kredytu. Odsetki zostaną również naliczone, jeżeli korzystając ze swojej karty kredytowej, wypłacisz gotówkę z bankomatu.
Pobierz aplikację mobilną Google Pay ze sklepu Google Play. Aby korzystać z Google Pay wymagane jest posiadanie konta Google i zaakceptacja warunków usługi. Następnie rejestrujesz się w aplikacji i dodajesz swoją kartę, postępując zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie urządzenia.
Z Google Pay możesz płacić telefonem z Androidem w wersji 5.0 (Lollipop) lub wyższej.Twoje urządzenie mobilne musi obsługiwać technologię NFC (bezprzewodową technologię umożliwiającą bezstykową transmisję danych na bliską odległość). Musisz też posiadać aktywną plastikową kartę Visa lub Mastercard wydaną przez Bank Pocztowy. Po zakończeniu procesu dodawania karty, telefon jest gotowy do płatności. Pamiętaj, aby mieć włączoną funkcję NFC i w sekcji „Dotknij i zapłać” ustawioną aplikację Google Pay jako domyślną.