Standardy i polityki w Banku Pocztowym
Przyjęte przez Bank Pocztowy polityki zapewniają pracownikom równe szanse, pozwalają na rozwój, a także pomagają Bankowi podejmować decyzje, które będą zgodne z prawem i etyczne. Traktujemy standardy zawarte w politykach jako kierunkowskazy w naszych relacjach z Klientami, pracownikami, współpracownikami i dostawcami oraz innymi interesariuszami. Nasze standardy działania wywodzimy z:
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka;
- Międzynarodowej Karty Praw Człowieka;
- Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka;
- Standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy.
OBSZAR | REGULACJA |
POSZANOWANIE PRAW CZŁOWIEKA
| Polityka Banku Pocztowego S.A. dotycząca poszanowania praw człowieka Zasady Etyki dla Pracowników Banku Pocztowego S.A. Zasady przeciwdziałania przestępstwom i korupcji Zasady obsługi reklamacji w Banku Pocztowym S.A. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w Banku Pocztowym S.A. |
PRACOWNICY | Polityka Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku Pocztowym S.A. Regulamin Pracy Banku Pocztowego S.A. Polityka wynagrodzeń oraz polityki w zakresie zmiennych składników wynagrodzeń osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Banku Pocztowego S.A. Polityka identyfikowania kluczowych funkcji w Banku Pocztowym S.A., oceny odpowiedniości oraz powoływania i odwoływania osób pełniących te funkcje Zasady Etyki dla Pracowników Banku Pocztowego S.A. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w Banku Pocztowym S.A.
|
PRZECIWDZIAŁANIE KORUPCJI PRZYJMOWANIE PREZENTÓW | Polityka antykorupcyjna w Banku Pocztowym S.A. Zasady przekazywania i przyjmowania prezentów i zachęt
|
ZARZĄDZANIE OBSZAREM KONFLIKTU INTERESÓW
| Polityka przeciwdziałania konfliktowi interesów w Banku Pocztowym S.A. Zasady zarządzania konfliktem interesów w Banku Pocztowym S.A.
|
OBSZAR ZAKUPÓW
| Zasady realizacji zakupów w Banku Pocztowym S.A.
|
ZARZĄDZANIE OBSZAREM DAROWIZN ORAZ DZIAŁALNOŚCI SPONSORINGOWEJ
| Zasady udzielania darowizn w Banku Pocztowym S.A. Zasady Komunikacji Banku Pocztowego S.A.
|
SPOŁECZEŃSTWO/ŚRODOWISKO NATURALNE
| Polityka społecznej odpowiedzialności Banku Pocztowego S.A. z uwzględnieniem polityki środowiskowej Zasady tworzenia produktu bankowego Zasady prowadzenia działalności marketingowej Zasady obsługi reklamacji w Banku Pocztowym S.A.
|
Poszanowanie praw człowieka
- Określając prawa człowieka w relacjach Banku Pocztowego z kluczowymi grupami interesariuszy, odwołujemy się do powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Polityka dotycząca poszanowania praw człowieka formułuje szereg zasad w odniesieniu do różnych grup interesariuszy, w tym zobowiązuje Bank do zapewnienia wszystkim pracownikom równych szans dostępu do pracy i możliwości awansu; zapobiegania nierównemu traktowaniu ze względu na wiek, płeć, rasę, religię, pochodzenie, stan cywilny oraz sytuację materialną oraz bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy.
- Postanowienia Polityki propagowane są wśród naszych pracowników w zakresie: zapewnienia bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy oraz zobowiązania do kształtowania środowiska pracy wolnego od praktyk godzących w prawa człowieka, przeciwdziałania wszelkim sytuacjom, w których działania Banku bezpośrednio lub pośrednio mogłyby naruszać prawa człowieka oraz wszelkim przejawom dyskryminacji, zapewnienia równych szans i sprawiedliwego wynagrodzenia oraz swobody zrzeszania się pracowników oraz ochrony prywatności i budowania świadomości pracowników i stałe doskonalenie postępowania w zakresie ochrony praw człowieka w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych.
Polityka różnorodności
- Różnorodność i otwartość to ważny element wpisany w działania biznesowe Banku. Kierując się zasadami równego traktowania oraz przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji wierzymy, że ma to bezpośredni wpływ na rozwój oraz innowacyjność całego Banku. Cenimy różnorodność, ponieważ, wierzymy, że różnorodność naszego zespołu jest jednym ze źródeł naszej przewagi konkurencyjnej, a synergia różnych poglądów, opinii, stylów pracy, umiejętności i doświadczeń uwalnia nową jakość i pozwala nam osiągać lepsze wyniki biznesowe.
- Podczas procesów rekrutacyjnych Bank przestrzega zasad w zakresie równego traktowania przy zatrudnieniu i wykonywania zawodu. Procesy związane z wyborem kandydatów opierają się na obiektywnych przesłankach, a ich poszczególne etapy odbywają się według ustalonych wzorów i zasad.
- Bank nie uznaje jakiejkolwiek dyskryminacji w zatrudnieniu. Podstawą decyzji o zatrudnieniu, awansie lub działaniach rozwojowych są uniwersalne, obiektywne kryteria, takie jak: kwalifikacje, wiedza, kompetencje, osiągnięcia, ocena okresowa czy potrzeby szkoleniowe danej osoby.
Polityka Zarządzania Zasobami Ludzkimi
- Wszystkie działania etyczne oparte są na wartościach Banku, a ich przestrzeganie to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracownika, w oparciu, o które realizuje cele zawodowe. Realizując przyjęte w Wartościach założenia, Bank dokłada wszelkich starań by wzajemne wewnętrzne relacje oparte były na szczerości i uczciwości we wzajemnych kontaktach.
- Łączymy potrzeby i wyzwania biznesowe z talentami i kompetencjami pracowników, dążymy do tego, aby każdy czuł, że jest na miejscu, które pozwala maksymalnie wykorzystać jego możliwości i poczuć prawdziwą satysfakcję z pracy, jesteśmy partnerem zarówno dla kadry menedżerskiej, jak i dla wszystkich pracowników, którzy chcą rozwijać swoją wiedzę, kompetencje i zakres odpowiedzialności, cenimy różnorodność, ponieważ, wierzymy, że różnorodność naszego zespołu jest jednym ze źródeł naszej przewagi konkurencyjnej, a konfrontacja różnych poglądów, opinii, stylów pracy, umiejętności i doświadczeń uwalnia nową jakość i pozwala nam osiągać lepsze wyniki biznesowe.
Regulamin Pracy i zasady rekrutacji
- Pracodawca jest obowiązany szanować godność oraz dobra osobiste pracowników oraz zapewnić równe traktowanie w zatrudnieniu, w tym przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu.
- Regulamin pracy określa ogólne zasady organizacji i wewnętrznego porządku pracy w Banku oraz związane z tym prawa i obowiązki Pracodawcy oraz Pracowników – związane z organizacją i porządkiem pracy. Regulamin w swojej istocie dotyczy wszystkich pracowników, gdzie wszyscy pracownicy są równi bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną, a także ze względu na czas zatrudnienia.
- W Banku obowiązują również zasady rekrutacji oparte na wysokich standardach w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji oraz ochrony danych osobowych przy wykorzystaniu wsparcia nowoczesnych technologii i systemów informatycznych. W procesie rekrutacji Bank dba o prawa człowieka oraz zapewniają równość szans, kierując się celem pozyskania najlepszych kandydatów zewnętrznych. Takie podejście umożliwia zatrudnianie osób o różnorodnym doświadczeniu i kompetencjach zawodowych. Bank prowadzi działania zachęcające pracowników do udziału w rekrutacjach wewnętrznych.
Zasady Etyki i Wartości Banku
- Wartości Banku leżą u podstaw zasad etycznych, dlatego też kadra menedżerska i pracownicy przyjmują do stosowania „Kodeks Etyki Bankowej”, będący zbiorem zasad dobrego postępowania w działalności banków oraz zasady etyki zawierające ogólne normy moralne, zasady uczciwości, lojalności i profesjonalizmu, a także rzetelności i staranności w wykonywaniu obowiązków przez wszystkich pracowników, w tym przez Kadrę menedżerską, które zostały zaimplementowane do Zasad Etyki dla Pracowników Banku Pocztowego.
- Wszyscy pracownicy Banku są odpowiedzialni za tworzenie w miejscu pracy koleżeńskiej i życzliwej atmosfery. Niedopuszczalne jest naruszanie praw pracowniczych, w tym stosowanie jakichkolwiek form dyskryminacji, mobbingu, molestowania, a także innych form nacisku, pracownikom zabrania się demonstrowania w czasie pracy poglądów będących przejawem dyskryminacji lub nietolerancji w stosunku do określonych grup społecznych, religijnych, narodowościowych i innych.
- Zapewniamy pracownikom możliwość otwartego wyrażania swoich poglądów i opinii zawodowych.
- Dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników, przeciwdziałamy wszystkim formom mobbingu. Stanowczo przeciwstawiamy się nietolerancji czy dyskryminacji, a więc wszelkiego rodzaju zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami Banku.
Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
- Bank podejmuje działania zapobiegające naruszeniu praw człowieka, w tym praw pracowniczych, stanowczo przeciwstawiając się wszelkim formom dyskryminacji, nietolerancji i innym zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami organizacji i promuje wśród pracowników postawy oparte na wzajemnym szacunku. Wszelkie zachowania mogące wskazywać na występowanie mobbingu nie są akceptowane.
- W Banku obowiązują przepisy wewnętrzne dotyczące zasad przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz tryb rozpatrywania skarg dotyczących naruszenia uprawnień pracowniczych, uregulowane w Wewnętrznej Polityce Antymobbingowej Banku, której zapisy gwarantują przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom w relacjach pracowniczych i określają sposób reagowania w razie konfliktu interpersonalnego.
Polityka wynagradzania i Polityka oceny odpowiedniości
- Polityka wynagradzania jest zgodna z zasadami postępowania etycznego, wartościami Banku i przyjętą strategią biznesową, w szczególności nie dyskryminuje niepełnosprawności, stanu zdrowia, rasy, narodowości, pochodzenia etnicznego, religii, wyznania, bezwyznaniowości, przekonań politycznych, przynależności związkowej, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, statusu rodzinnego, stylu życia oraz innych okoliczności, które mogą narazić na zachowania dyskryminacyjne oraz uwzględnia prawa i interesy Klientów ograniczając konflikt interesów.
- Polityka Wynagrodzeń oparta jest na zasadzie równości wynagrodzeń, w swoim głównym założeniu ma na celu niwelowanie dysproporcji wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. Informacja na temat wskaźnika relacji wynagrodzenia kobiet do mężczyzn rokrocznie przekazywana jest do KNF.
- Poziom luki płacowej nie wskazuje na nieuzasadnione nierówności w zakresie kształcenia wysokości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn, a przyczyny niewielkich odchyleń ze względu na płeć wynikają z charakteru organizacji, gdzie w stanie zatrudnienia przeważają kobiety.
- Bank regularnie dokonuje przeglądów wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach w tym pod kątem wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. Obowiązek równego traktowania w zatrudnieniu to podstawowa zasada na poziomie polityk, przepisów i procesów kształtowanych i realizowanych w Banku.
- Odpowiedniość obejmuje uczciwość, etyczność i niezależność osądu każdej osoby oraz zdolność poświęcania wystarczającej ilości czasu na wykonywanie swoich obowiązków.
- Polityka oceny odpowiedniości określa zasady i kryteria dokonywania oceny odpowiedniości, nadzór nad przeprowadzaną oceną i jej monitorowanie, pozwala na zbadanie faktu posiadania przez kandydata nieposzlakowanej opinii w związku ze sprawowanymi funkcjami, odpowiedniego profilu wykształcenia, wiedzy, kompetencji i doświadczenia niezbędnego do skutecznego, prawidłowego oraz ostrożnego zarządzania Bankiem.
Szkolenia oraz rozwój pracowników w Banku i System Oceny Pracowniczej
- Bank nieustannie inwestuje we wzmacnianie kompetencji pracowników.
Świadczenia pozapłacowe
- Benefity pracownicze stanowią ważny element motywacyjny w miejscu pracy. Oferowanie dodatkowych korzyści zwiększa zaangażowanie pracowników i zachęca ich do pozostania w miejscu pracy i postrzegania Banku jako przyjaznego miejsca pracy.
Zarządzanie obszarem konfliktu interesów
Dokumentem przedstawiającym stanowisko Banku dotyczące zarządzania konfliktem interesów są następujące regulacje:
- Polityka przeciwdziałania konfliktowi interesów w Banku Pocztowym S.A. – dokument podlegający zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą Banku,
- Zasady zarządzania konfliktem interesów w Banku Pocztowym S.A. – dokument podrzędny, wprowadzany uchwałą Zarządu Banku.
Bank uznaje, iż jedną z podstawowych i niebezpiecznych dla Banku, jego Klientów, akcjonariuszy i pracowników konsekwencji działań o charakterze korupcyjnym jest powstanie konfliktu interesów, polegającego przeważnie na sprzeczności interesów Banku oraz jego interesariuszy, a interesem pracownika uwikłanego w działania korupcyjne (najczęściej o charakterze pasywnym).
Za główne przejawy konfliktu interesów, Bank uważa w szczególności prowadzenie działalności konkurencyjnej wobec Banku, bez zgody Banku oraz pozostawanie w jakimkolwiek stosunku zobowiązaniowym (formalno-prawnym, prywatnym) z podmiotami lub osobami prowadzącymi działalność konkurencyjną wobec Banku.
W celu przeciwdziałania prowadzeniu działalności konkurencyjnej Bank stosuje umowy o zakazie konkurencji (zarówno w trakcie, jak i po ustaniu zatrudnienia).
Regulacje wewnętrzne, dotyczące obszaru podlegały w 2023 r. cyklicznemu przeglądowi pod względem aktualności i zgodności ze standardami rynkowymi.
Zarządzanie obszarem przyjmowania i wręczania prezentów
Elementem powiązanym z obszarem przeciwdziałania korupcji jest obszar przyjmowania i wręczania prezentów. Bank uznaje, iż przyjmowanie i wręczanie prezentów, nawet o stosunkowo niskiej wartości może prowadzić do powstawania konfliktów interesów i/ lub nieformalnych zależności pomiędzy Pracownikami lub członkami organów Banku, a osobami trzecimi, co rodzi ryzyko zdarzeń o charakterze korupcyjnym.
Bank stosuje limity oraz restrykcje, dotyczące właściwości i wartości prezentów oraz trybu przyjmowania i przekazywania prezentów lub zachęt.
Dokumentem przedstawiającym stanowisko Banku dotyczące przyjmowania i wręczania prezentów jest są Zasady przekazywania i przyjmowania prezentów i zachęt, zatwierdzone przez Zarząd Banku. Zasady podlegały w 2023 r. cyklicznemu przeglądowi pod względem aktualności i zgodności ze standardami rynkowymi. Obszar ten podlega również cyklicznemu testowi zgodności.
W roku 2023 Bank udostępnił pracownikom szkolenie z zakresu regulacji dotyczącym przyjmowania i przekazywania prezentów.
Przeciwdziałanie korupcji
Dokumentem przedstawiającym stanowisko Banku dotyczące zwalczania i zapobiegania korupcji we wszelkich jej postaciach i przejawach, jest przyjęta przez Zarząd Polityka antykorupcyjna w Banku.
Celem wdrożenia ww. Polityki jest w szczególności:
- określenie jednoznacznego stanowiska Banku wobec zjawisk o charakterze korupcyjnym,
- określenie obszarów, szczególnie istotnych w procesach zapobiegania zjawisk o charakterze korupcyjnym,
- niedopuszczanie do tworzenia i używania przez jakiekolwiek osoby trzecie mechanizmów, służących powstawaniu zjawisk o charakterze korupcyjnym w tym, zjawisk korupcyjnych, wykorzystujących majątek Banku,
- zapobieganie przypadkom podejmowania w Banku decyzji w sytuacji uwikłania (lub podejrzenia uwikłania) stron, mających wpływ na te decyzje w zdarzenia, mające lub mogące mieć charakter korupcyjny,
- tworzenie kultury organizacyjnej, jednoznacznie odrzucającej korupcję jako narzędzie osiągania celów własnych lub biznesowych, poprzez m.in. szkolenie, propagowanie przepisów antykorupcyjnych, odpowiednie regulacje wewnętrzne oraz konstrukcje umów.
Polityka stanowi ogólną deklarację postępowania Banku i jego Pracowników w następujących obszarach:
- przeciwdziałanie korupcji i łapownictwu,
- przyjmowanie i wręczanie prezentów,
- konflikty interesów,
- etyka w procesach zakupów towarów i usług,
- działania sponsoringowe oraz darowizny.
Polityka wspierana jest odrębnymi regulacjami i przepisami funkcjonującymi w Banku, a także rozwiązaniami strukturalnymi i organizacyjnymi, które umożliwiają realizację jej celów. Bank jest zobowiązany wobec Pracowników i innych interesariuszy prowadzić działalność zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi. Standardy etyczne określone są w odrębnych regulacjach wewnętrznych Banku, zgodnych z przyjętymi rozwiązaniami w sektorze bankowym.
Do przestrzegania zasad zawartych w Polityce zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko oraz formę zatrudnienia, a także członkowie organów statutowych Banku. Dodatkowo poszanowania jej zapisów Bank oczekuje od swoich interesariuszy oraz kontrahentów. Postępowanie zgodne z niniejszą Polityką jest także elementem sprzyjającym zapewnianiu zgodności.
Przeciwdziałanie korupcji polega na identyfikacji potencjalnych i rzeczywistych zdarzeń korupcyjnych, ocenie, kontroli (przeciwdziałaniu) monitorowaniu i raportowaniu w ramach systemu zarządzania ryzykiem braku zgodności na zasadach określonych w odrębnych regulacjach wewnętrznych Banku, zarzadzania zgodnością z uwzględnieniem odpowiednich przepisów prawa.
W Banku prowadzone są szkolenia poświęcone zapobieganiu korupcji, w szczególności dla doradców Klientów, którzy są na szczególnie zagrożeni niebezpieczeństwem korupcji w związku ze swoją pracą. Działania edukacyjne w zakresie przeciwdziałania korupcji dla doradców Klientów uwzględniane są także podczas szkoleń wprowadzających dla nowo zatrudnionych pracowników.
Kwestie przestrzegania zasad etyki i przeciwdziałania nadużyciom mają istotny wpływ na ograniczanie ryzyka reputacji w działalności Banku. Sposób pomiaru i zarządzania ryzykiem reputacji są uregulowane w ramach szczegółowo w ramach Zasad zarządzania kapitałem. W oparciu o nie przygotowywany jest raport ryzyka reputacji, stanowiący ocenę poziomu ryzyka w danym okresie.
Dodatkowo w zakresie przeciwdziałania przestępstwom i korupcji, Bank opracował szczegółowe procedury w ramach należytej staranności. Procedury określają tryb postępowania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Banku oraz tryb działań, które mają na celu identyfikację ryzyk, ich minimalizację oraz ograniczenie strat z tytułu oszustw finansowych na szkodę Banku, w szczególności:
- podejmowane rozwiązania prewencyjne,
- monitoring informacji o potencjalnych przypadkach przestępstw,
- postępowanie w przypadku konieczności dodatkowej weryfikacji Klienta,
- analizę działań pracowników Banku i pośredników celem identyfikacji nieuprawnionych lub przestępczych działań,
- stosowanie blokady środków na rachunku i czasowe ograniczenie jego funkcjonalności,
- tryb obsługi przestępstw komputerowych i kartowych,
- zgłoszenie i obsługa podejrzenia popełnienia przestępstwa,
- mechanizm i obsługa zgłaszania zdarzeń o charakterze korupcyjnym,
- przekazywanie i wymiana informacji objętych tajemnicą bankową,
- obsługę zapytań objętych tajemnicą bankową,
- zastrzeganie i anulowanie zastrzeżeń dokumentów.