Od 1 czerwca 2024 r. Bank Pocztowy, podobnie jak inne instytucje finansowe, jest zobowiązany w określonych sytuacjach sprawdzać w Rejestrze Ministerstwa Cyfryzacji czy numer PESEL jest zastrzeżony.
Sprawdzimy, czy PESEL jest zastrzeżony w następujących sytuacjach:
- Przed zawarciem umowy o:
- otwarcie rachunku oraz o bankowość elektroniczną,
- kredyt gotówkowy, kredyt hipoteczny, pożyczkę hipoteczną,
- kartę kredytową,
- limit w koncie.
- Przed zmianą umowy kredytu lub pożyczki, w wyniku której ma nastąpić np. zwiększenie zadłużenia.
- Przed próbą wypłaty w placówce Banku lub Poczty pieniędzy z konta w placówce Banku Pocztowego lub Poczty Polskiej, w kwocie przekraczającej wartość 3-krotności minimalnego wynagrodzenia, jako pojedynczej wypłaty lub jako sumy różnych wypłat tego rodzaju w danym dniu w różnych placówkach Banku lub Poczty (w I połowie 2024 r. mowa o łącznej kwocie 12 726 zł).
Uwaga – jeśli Twój PESEL będzie zastrzeżony, nie będziemy mogli zrealizować wyżej opisanych czynności.
Aby zrealizować te czynności musisz cofnąć zastrzeżenie swojego numeru PESEL na minimum 30 minut przed próbą wykonania danej czynności.
Jeżeli podczas obsługi Bank stwierdzi, że PESEL jest zastrzeżony:
- odmówi zawarcia umowy, aneksu – będzie można wrócić do czynności po co najmniej 30 minutach od cofnięcia zastrzeżenia,
- odmówi wypłaty i zablokuje wszelkie wypłaty gotówki w placówkach na 12 godzin.
Taka sytuacja dotyczy wypłat, które pojedynczo lub jako kolejna wypłata w danym dniu spowodują przekroczenie 3-krotności minimalnego wynagrodzenia. Nie dotyczy to chęci wypłaty mniejszej kwoty pieniędzy lub wypłaty w bankomacie.
Powyższe zmiany wprowadziła ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1394).