Czy bezduszna windykacja to mit?

telefon od windykatora

Windykacja. Boisz się jej? Niepotrzebnie. Problemy ze spłatą zobowiązań mogą zdarzyć się każdemu. Kiedy nie spłacasz bieżących rat kredytu, zaczynają się telefony z windykacji. Jeśli boisz się rozmawiać z windykatorem, sprawdź czy faktycznie powinieneś.

Słowo windykacja z łac. vindicatio można w prosty sposób przetłumaczyć jako dochodzenie należności przez tego, który jest wierzycielem (np. bank, który udzielił kredytu), od tego kto jest dłużnikiem (np. klienta, firmy, który kredyt otrzymał i nie spłaca bieżących rat w ustalonych terminach).

Jakie zadania spełnia windykacja w banku

Wbrew potocznym przekonaniom, bank nie przekazuje sprawy dłużnika od razu do komornika. W pierwszej fazie, w przypadku braku spłaty zobowiązania, pracownik banku skontaktuje się z Tobą w celu przypomnienia o zobowiązaniu i sprawdzeniu, czy nie doszło do jakiejś pomyłki. Często np. błędny numer rachunku do wpłaty, użyty w zleceniu przelewu, uniemożliwia prawidłowe zaksięgowanie środków na koncie kredytu. Na tym etapie możesz poinformować bank o zaistniałych problemach ze spłatą i zadeklarować jej termin. Pamiętaj, że bank posiada również narzędzia służące pomocy klientom, których dotknęły okresowo problemy finansowe, takie jak prolongata, czy restrukturyzacja.

W przypadku bardziej zaawansowanych problemów ze spłatą długów, to właśnie dział windykacji może poinformować Ciebie, jakie są możliwości wyjścia z finansowego impasu, bądź przedstawi wszystkie konsekwencje związane z brakiem spłaty długów.

Jak przygotować się na telefon z windykacji

Przede wszystkim uzbrój się w cierpliwość i przygotuj na to, że odpowiesz na kilka pytań dotyczących danych osobowych. Nie denerwuj się. Ma to na celu upewnienie się, że windykator przekazuje informacje osobie uprawnionej. Przedstaw szczerze powody braku spłaty i ustal kiedy uregulujesz płatność. W przypadku bardziej skomplikowanej sytuacji, uzgodnisz z windykatorem dalsze kroki. Najważniejsze to pozostać w kontakcie z bankiem, co pozwoli na zakwalifikowanie Cię jako klienta rzetelnego, który dąży do porozumienia.

Co zrobić, gdy masz wrażenie, że Twoje problemy finansowe nie są chwilowe i będzie Ci trudno regulować zobowiązania? Odpowiedź jest prosta. Przeanalizuj swoją sytuację. Odbierz telefon z banku i przedstaw swoją sprawę. Porozmawiaj z pracownikiem. Ustal jakie masz możliwości działania i czy bank może Ci w czymś pomóc. W przypadku posiadania dokumentacji potwierdzającej Twoją sytuację – prześlij ją do banku. W pewnych przypadkach będziesz musiał złożyć wniosek – upewnij się, że wiesz jakie są wymagane dokumenty i jakie obowiązują terminy. Nic tak nie smuci pracowników banku, jak niewykorzystane szanse pomocy, które proponuje bank.

Co zrobić, by nie trafić do windykacji

Pewnie pomyślisz, że chodzi o płacenie zobowiązań w terminie. Jest to najbardziej oczywisty sposób uniknięcia kontaktu z windykatorem. W tym przypadku chodzi jednak o coś innego. Zadzwoń do banku zanim powstanie dług.

Klienci czasami kontaktują się z bankiem, kiedy jest już za późno na jakąkolwiek pomoc i zgodnie z umową kredytową nie ma już miejsca i pola do negocjacji. Jeżeli wiesz, że nie jesteś w stanie zapłacić bieżącej raty przed zbliżającym się terminem, zwróć się do banku. Być może będziesz mógł skorzystać z odroczenia płatności tzw. prolongaty (dostępnej czasami nawet na telefon), bądź Wydział Restrukturyzacji po analizie Twojej sytuacji zaproponuje zmianę warunków umowy tak, byś mógł regulować na bieżąco swoje płatności.

Więcej o temacie windykacji dowiesz się z kolejnych moich artykułów, które ukażą się już niebawem. Zachęcam do ich śledzenia.

3.7 3 głosów
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Marta
Marta
2 Lata temu

Super!

1
0
Proszę o komentarz.x