Phishing – jak kontaktuje się przestępca

atak phishingowy

Pisałem już o phishingu i wiążących się z nim niebezpieczeństwach. Warto dodać, że phishing ma wiele odmian, a jedną z najbardziej popularnych ostatnio jego form jest określone inicjowanie kontaktu przez oszustów na platformach zakupowych typu OLX.

Phishing – jak kontaktuje się oszust i czego chce

Kiedy sprzedajecie przedmiot na platformie typu OLX, przestępcy mogą próbować skontaktować się z Wami przez portal sprzedażowy/ogłoszeniowy i chcieć przenieść „rozmowę” poza platformę portalu. To powinno wzbudzić Waszą czujność. Unikajcie rozmowy z kupującym poza komunikatorem platformy na której sprzedajecie swój przedmiot. Jeżeli jednak kupujący proponują takie rozwiązanie bardzo ostrożnie podchodźcie do tak prowadzonej rozmowy. Sprowadzenie rozmowy na inny kanał otwiera przestępcom możliwości do przeprowadzenia ataku przez przekazanie Wam fałszywego linku do płatności. Bardzo często oszuści wyrażając zainteresowanie zakupem, proponują alternatywną formę zapłaty i przesyłają w wiadomości link do fałszywego pośrednika płatności. Jak widzicie, schemat ataku jest bardzo prosty i tutaj apelujemy o Waszą czujność. Nigdy nie klikajcie w taki link.

Phishing – chroń dane karty

Przestępcy mogą także chcieć pozyskać od Was dane karty płatniczej, jej numer, kod CVV, datę ważności. Wszystko pod pozorem przekazania środków na kartę/rachunek. Pamiętajcie, nigdy nie wolno przekazywać danych swojej karty debetowej ani kredytowej, ani danych dostępowych do rachunku. Jeśli to zrobicie, a dojdzie do oszustwa, Bank nie uzna reklamacji. W ten sposób sami doprowadzicie do utraty swoich środków. Oszuści będąc w posiadaniu danych Waszej karty do rachunku, łatwo obciążą Wasz rachunek transakcjami. Tak wyprowadzonych pieniędzy nie łatwo jest odzyskać.

Jak przeciwdziałać Phishingowi

Dużo ważnych informacji pisałem już w poprzednim artykule o phishingu. Chciałbym jednak dodać, że ważne jest, aby profilaktycznie ustawić bardzo małe limity transakcyjne dzienne i całościowe na karcie płatniczej do Waszego rachunku, a także na samym rachunku. To dodatkowa przeszkoda dla oszustów. Dzięki niej będzie im trudniej Was okraść.

Jeżeli jednak padłeś ofiarą ataku phishingowego, jak najszybciej zadzwoń do Banku, poproś o wymianę karty płatniczej (zastrzeżenie starej) i nadanie nowych haseł do bankowości internetowej.

Śledź bieżące komunikaty dotyczące najnowszych form cyberataków. Kupuj rozważnie, spokojnie i czujnie!

0 0 głosów
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Proszę o komentarz.x