Zostałeś oszukany? Zablokuj konto i kartę!

cyberprzestępcy

Liczby nie kłamią. Z danych opublikowanych przez CERT NASK wynika, że w ostatnich trzech latach liczba ataków na użytkowników internetu wzrosła aż trzykrotnie. Dlatego, tak często przypominamy, że trzeba być uważnym przy odbieraniu wszelkiego rodzaju maili i sms-ów. Cyberprzestępcy najchętniej wybierają właśnie te nośniki. Zdarza się jednak, że pomimo ostrożności, klikniemy w link bądź podamy swoje dane osobowe w „podejrzanym” formularzu. Co należy wtedy zrobić?

Nie trzeba nosić „głowy w chmurach”, żeby dać się oszukać. Cyberprzestępcy, od lat doskonalą techniki kamuflażu. Podszywają się zarówno pod instytucje, jak pod bliskie nam osoby w celu wyłudzenia naszych danych osobowych. Techniki psychologiczne stosowane w fałszywych mailach, sms-ach i telefonach bazują przede wszystkim na naszym strachu. Dodatkowo podkręconym, krótkim terminem na podjęcie aktywności.

Przykłady? Otrzymujemy sms-a z prośbą o opłacenie rachunku za energię elektryczną, a jednocześnie w wiadomości zawarta jest sankcja. Jeżeli nie podejmiemy działania w ciągu kilku godzin odetną nam prąd. Popularne są również wiadomości o niedopłacie za zamówioną paczkę, lub ataku na konto w naszym Banku z prośbą o natychmiastową zmianę hasła za pomocą dołączonego linku.

Najnowszym patentem cyberprzestępców powiązanym z akcją popularnego koncernu paliwowego, są sms-y i maile z informacją o dodatkowej obniżce ceny za paliwo. Podana na wzór promocji – kuponów – jest na tyle podobna do prowadzonej przez koncern akcji, że wiele osób daje się skusić i klika w podany link.

Innego typu oszustem jest telefon od osoby podszywającej się pod pracownika banku, który informuje nas o próbie włamania na konto. W zależności od stosowanej metody, oszust prosi nas albo o podanie naszych danych do bankowości internetowej albo o umożliwienie zdalnego dostępu do komputera. Czasami zdarzają się również wiadomości zachęcające nas do aktualizacji aplikacji mobilnej i zawierające linki do jej „nowej i bezpieczniejszej” wersji. Na to też uważajmy i weryfikujmy ich prawdziwość u dostawcy aplikacji.

Dlaczego dajemy się oszukiwać?

Powodów może być wiele. Dwa z nich już wymieniliśmy. Są to strach przed konsekwencją wynikającą z niepodjęcia żadnych działań, motywowany dodatkowo bardzo krótkim terminem na wykonanie aktywności. Ważnym aspektem jest również używanie logotypów i nazw firm, z których usług korzystamy regularnie, przez co mamy do nich zaufanie. Są to firmy kurierskie, dostawcy mediów, koncerny paliwowe czy właśnie banki.

W przypadku tych ostatnich, efekt działania cyberprzestępcy wspierają również coraz głośniejsze medialnie przypadki oszustw na wysokie sumy. Osoba, która gdzieś w mediach słyszała o tym, że ktoś został oszukany, ale nie wie dokładnie jak to wyglądało, jest paradoksalnie bardziej narażona. Strach przed utratą środków jest u niej większy, niż racjonalne myślenie. Dlatego tak ważna jest edukacja w tym zakresie. Powtarzamy, wręcz do znudzenia, że banki nie łączą się zdalnie z komputerami klientów. Nie wymagają też podania danych do logowania do bankowości internetowej.

Kliknąłem, co robić dalej?

Jeżeli zdarzyło się kliknięcie, lub w zdenerwowaniu odpowiedzieliśmy na telefon cyberprzestępcy podając dane do naszego konta, musimy działać szybko. Najczęściej mamy na to kilka, kilkanaście minut. Przede wszystkim nie można wpadać w panikę. Banki mają przygotowane specjalne procedury na takie okoliczności. Możemy je wykonać zarówno samodzielnie, jak i poprzez Infolinię Banku.

Dla osób chcących zrobić to samodzielnie przygotowaliśmy specjalną instrukcję, którą znajdziecie pod tym linkiem. Zachęcamy do przeczytania jej nie tylko w przypadku realnego zagrożenia naszych środków na koncie, ale wcześniej – na wszelki wypadek.

Jeżeli chcecie zablokować kartę, możecie skorzystać z działającej całodobowo Infolinii Banku Pocztowego przeznaczonej specjalnie na takie okazje – 52 3499 494.

Jeśli potrzebujecie pomocy pracownika naszego Banku, możecie skorzystać z Infolinii ogólnej 52 3499 499.

Padłeś ofiarą cyberprzestępcy? Zgłoś to!

Padłeś ofiarą próby oszustwa lub dałeś się na nie złapać? Po zabezpieczeniu swoich środków na koncie zgłoś to do nas na adres informacja@pocztowy.pl. Dlaczego warto to zrobić? Dzięki takim zgłoszeniom zawierającym screeny wiadomości od oszustów, pomagasz nam w zbieraniu bazy wiedzy na ten temat. Tym samym przyczyniasz się do poprawy bezpieczeństwa nie tylko swojego, ale również innych klientów Banku.

Bezpiecznego Bankowania!

0 0 głosów
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Proszę o komentarz.x