Jak dbać o bezpieczeństwo bankowości elektronicznej

Bezpieczeństwo w bankowości internetowej

Jak dbać o bezpieczeństwo podczas korzystania z bankowości elektronicznej? Jak uchronić swoje pieniądze przed oszustami i cyberprzestępcami?

Od kiedy w 1156 roku w Wenecji powstał pierwszy Bank, trochę wody w rzekach upłynęło. Mamy 2021 rok, a operacje bankowe to już nie wymiana pieniędzy kruszcowych bitych przez lokalnych władców i udzielanie oprocentowanych pożyczek. Dzisiaj mamy karty płatnicze, bankowość internetową, bliki, można płacić telefonem z wykorzystaniem technologii NFC.

I podobnie jak prawie 900 lat temu – tak i dziś złodzieje czyhają na nasze środki, zgromadzone na rachunku bankowym. Co zrobić, by zadbać o bezpieczeństwo? Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej i mobilnej?

Bezpieczeństwo w bankowości – podstawowe zasady:

Czujność przede wszystkim

Nie przesadna, ale świadoma. Bank na bieżąco ostrzega klientów przed „nowinkami” w zakresie oszustw bankowych, tak aby klienci mogli bezpiecznie dokonywać operacji bankowych, bez strachu i obawy o swoje środki. Czytaj komunikaty bankowe, zaglądaj na stronę dotyczącą bezpieczeństwa Banku Pocztowego.

Oprogramowanie antywirusowe

To ważne, wciąż pojawiają się złośliwe aplikacje, próbujące śledzić nasze poczynania na komputerze czy urządzeniach przenośnych jak smartfon, tablet. Ważne, aby takie oprogramowanie było bezpieczne, wypróbowanego producenta i oczywiście z aktualną bazą zagrożeń.

Znajomość procedur swojego banku

Aby bezpiecznie bankować, musisz wiedzieć, jak Twój Bank zachowuje się wobec Ciebie. To ważne. Bezpieczne bankowanie to nie tylko zabezpieczenia bankowe, NIK czy Twoje indywidualne hasło. To także wiedza o tym, co i w jakiej sytuacji Bank może zrobić. Kiedy wysyła smsy z kodami autoryzacyjnymi, kiedy prosi o informację. A może wcale tego nie robi? Pamiętaj, Bank nie wysyła smsów zawierających linki. A jeżeli zadzwoni do Ciebie pracownik Banku – nigdy nie prosi o żadne dane autoryzacyjne. Nigdy, nie podawaj nikomu Twoich danych do logowania.

Uważnie sprawdzaj link do bankowości

Loguj się zawsze na adres ostatnio używany, zwracaj uwagę czy nie ma dziwnych znaków, zbyt wielu wyrazów – nie klikaj w linki przesłane od osób z OLX, czy Allegro np. whatsupem. Bezpieczne bankowanie to duży udział klienta w tym procesie. Sprawdzaj czy przy adresie jest ikonka zamkniętej kłódki.

Nie podawaj numerów kart płatniczych i kredytowych

Nie podawaj numeru CVV/CVC czy dat ważności karty kontrahentom w internecie. Pamiętaj, że bezpieczne bankowanie to także bezpieczne płatności kartą płatniczą. Świadome i odpowiedzialne jej używanie.

Nie instaluj aplikacji polecanych przez „inwestorów”

Śledzą Twoje poczynania na komputerze czy innym urządzeniu mobilnym. Mogą też na Twoich oczach dokonywać przelewów za pomocą tzw. pulpitów zdalnych, np. aplikacją „anydesk”.

Co jeśli padnę ofiarą oszustów? Ważne!

Pamiętaj, że bezpieczne bankowanie to również możliwość szybkiej reakcji na incydent bezpieczeństwa. Jeżeli mimo wszystko oszustom uda się dostać do Twoich środków, nie czekaj! Szybko daj znać Bankowi Pocztowemu co się stało. Infolinia bądź pracownik oddziału to gwarancja szybszego podjęcia sprawy. Tutaj ważny jest czas reakcji.

Zasad dbania o bezpieczeństwo jest więcej. Ale nie ma ich znowu tak dużo. Nie trzeba się ich uczyć na pamięć, ale warto o nich pamiętać. Mieć świadomość, jak bardzo na Twoje bezpieczeństwo ma wpływ Twoje zachowanie w internecie!

0 0 głosów
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Proszę o komentarz.x